Slyším jen smích a hysterický skřeky

Jak by to mohlo…: Konkurence měst

Publikováno: Leden 24th, 2012 | Autor: | Rubrika: Politika | Štítky: , , , , , , | 17 koment. »

Poslední dobou jsem dost negativní, za vším vidím špínu, spousta věcí směřuje do prdele a tak vůbec. Tak jsem si řekl, že bych měl zkusit navrhnout něco, co by možná šlo a bylo by to ku prospěchu věci. Tedy něco, co představil PHATE. K tomu mám teda taky svoje výhrady, ale o tom někdy příště.

Až se do roka a do dne rozpadne domeček bruselských socialistických pošuků, možná začne opět fungovat konkurence mezi státy. Tedy ne „vyrobíme 30 000 lokomotiv a předhoníme Rusko, soudruh bude čumět“, ale spíš mám na mysli legislativní a daňovou konkurenci. Má člověk zakládat firmu, kde budou nízké daně, logická, přehledná a nebuzerující legislativa nebo v Česku? Co si asi tak vybere?

Šel bych ještě dál. Proč nemůže existovat konkurence mezi městy? Proč si nemůže město, potažmo starosta/městská rada, určit své zákony?

Když s něčím přijdu za naším starostou, slyším v zásadě jen dvě výmluvy:

1) „To nejde, na to je příkaz z EU.“

2) „Rád bych, ale to nejde, to přišlo z Prahy.“

To bude asi v některých věcech pravda. Občas to někteří starostové říkají i v případech, kdy jsou líní. Nebo zmrdi.

Jak by to šlo?

Praha

Ústavní soud, parlament (který by dejme tomu schvaloval pár základních zákonů, něco jako ústava etc.), ministerstvo zahraničních věcí, armáda, Hrad.

Tyto instituce by byly financovány z daní všech lidí v ČR, jednoduchý výpočet.

Města

Města by si sama určovala svoji legislativu, zákony, normy (k čemu platí na horách norma o pěstování hroznového vína?), sociální, pracovní a daňovou politiku. Proč by měl obyvatel Olomouce financovat liberečákům jejich mistrovství světa v lyžování?

Chová se starosta Českých Budějovic jako debil? Zvyšuje daně? Je v Karlových Varech nemožný někoho normálně zaměstnat, protože jim vládne socialista? Pořád se dává feedback líp starostovi, ke kterýmu to má člověk přes půl města, než jet do Prahy, do Brusele ani nemluvě.

Čím větší decentralizace, tím líp. Člověk se může přestěhovat za lepším životem nikoli za hranice státu, ale do sousedního města. Odpadly by výmluvy „to přišlo z Prahy“. Člověk by měl odpovědnýho člověka před nosem. Samá pozitiva a sociální jistoty.

Je to dobrej nápad, nebo je to blbej nápad?


17 koment. u článku: “Jak by to mohlo…: Konkurence měst”

  1. 1 Terenas říká v čase 16.24 dne Leden 24th, 2012:

    ne uplne s tim souhlasim. dokazu si predstavit studpidni situacejako napriklad kdy se pri chlastani ve vlaku pojede skrze zony kde je alkohol nelegalni. apod navic clovek z brna nebude vubec tusit jaky zakony platej v ostrave… a vubec proc vlastne mmame normu na pestovani vina? clovek by mel moc pestovat vino vzhuru nohama a pak ho klidne prodavat kdyby k tomu mel potrebu.

  2. 2 Zirland říká v čase 16.24 dne Leden 24th, 2012:

    Už vidím všechny ty lidi, co dají výpověď z práce a budou se stěhovat někam do Prostřední Lhoty, kde budou hledat nový job. A jak si to představuješ s policií? To by se zrušila republiková a všichni starosti by měli svoji městskou policii na vymáhání lokální legoslativy? Už s té představy transformace městapa jsem ulolknul.

  3. 3 Smiling Jack říká v čase 16.37 dne Leden 24th, 2012:

    @Terenas

    Ano, s vyloženě stupidními návrhy jsem opravdu nepočítal. Kdo by jezdil do zóny, kde je zakázaný alkohol? Takové území se řeší raketami vzduch-země.

    @Zirland

    Starosta, který si prosadí městapo a podobný odpad, nejen že není neodvolatelný, ale kupodivu ani nezranitelný :-) .

  4. 4 Jméno říká v čase 16.48 dne Leden 24th, 2012:

    a bych spis sepsal nekam par zakonu jako nezabijime nekrademe platime x% dani na vojacky a svestky chovame se fair play a jinak si delejte co chcete este by bylo good uzakonit nejak selsky rozum.

  5. 5 Mordemy říká v čase 17.31 dne Leden 24th, 2012:

    Podle mě je v dnešní době už vcelku jedno, jestli si konkurují města nebo státy. Dnes, kdy není problém se přestěhovat ze Lhoty do Brna stejně jako z ČR do Latinský Ameriky. Bohužel ač na té či oné úrovni, pro lidi to i tak stále „problém“ je.

    Pokud Franta nemá na to (většinou nikoliv finančně, ale především duševně), aby se přestěhoval z ČR do Mexika, tak se nepřesťěhuje ani z Lhoty do Prahy – jen bude po hospodách nadávat na to, jak to tady stojí za houby. Případně bude tvrdit, že má Lhotu rád a do Prahy nechce, protože tam není doma („Ve Lhotě je to na hovno, ale proč bych se kvůli tomu stěhoval; je potřeba to změnit a něco s tím udělat!“ – přitom by vše řešilo přestěhování se do konkurenčního, lepšího státu).

    Státy si ještě pořád konkurují. Svět není jen Evropa a EU. To jen my tady jsme podlehli dojmu, že realitu řídí Brusel.

    Lidé, kteří nadávají na situaci v ČR, ale nejsou schopni zvednout prdel a odstěhovat se do jiné země, nebudou úplně stejně schopni zvednout prdel ze Lhoty a odstěhovat se do Prahy. Tudíž ta „konkurence“ jaksi vyšumí na prázdno.

    A lidé, kteří by byli schopní se přestěhovat do Prahy, už jsou dávno Brazílii, Indii a v Sydney.

  6. 6 Smiling Jack říká v čase 17.39 dne Leden 24th, 2012:

    Tak pořád je rozdíl mezi stěhováním do Prahy nebo Sydney:

    - práce (dojídění, příp. změna kvalifikace)
    - škola (zejména děti)
    - jazyky (většina čechů umí anglicky, tzn. USA nebo UK – nic moc, nebo německy – Říše, Rakousko, Švýcarsko – ok, Švajc by ještě relativně šel)
    - závazky (hypotéka)
    - sociální síť (ne 315 přátel na facebooku, ale skuteční známí, kamarádi, rodiče v důchodu)

    To nejsou zanedbatelné položky, ne každý je překoná. Ale proč jim to neusnadnit?

  7. 7 habendorf říká v čase 17.45 dne Leden 24th, 2012:

    Článek mi tentokrát přijde celkem mimo. Ne proto, že je to blbost, ale protože to tak de facto funguje. Říká se tomu obecní vyhláška a takový věci, jako je popíjení na veřejnosti, hazard, zavíračky hospod a spousta dalších věcí je možno takovou vyhláškou upravit. A skutečně jsou mezi městy v tomto rozdíly.

  8. 8 Mordemy říká v čase 18.31 dne Leden 24th, 2012:

    @Smiling Jack: No hezký, tak snad kromě těch jazyků jsou to všechno rozdíly, který platí jak při stěhování do Prahy, tak při stěhování do Sydney.
    A co se jazyků týče, řekl bych, že jakmile v tý zemi jednou seš… do roka se v pohodě domluvíš – možná dřív. A pak je to „for life“.

    A samozřejmě ono i mezi těma „benefitama“, který dostaneš, je pak trochu rozdíl. Ani si nedokážu představit, jak super by muselo bejt žít třeba v tom Sydney nebo v Riu a jaký by byli lidi v porovnání se zaprdněnejma čecháčkama. Ono dokud z tej ČR nevypadnem, tak jsou i všechny ty debaty o tom, jak prohnilá je EU na úrovni těch dědků v hospodě, co brblaj, že to (ať už cokoliv) stojí za hovno.

    Tak sakra nelíbí se nám to tu, tak co tady ještě děláme?!

  9. 9 Smiling Jack říká v čase 18.51 dne Leden 24th, 2012:

    @habendorf

    Ano. Ale může si město upravit např. daňové zatížení (kromě daně z nemovitosti apod.)? Může si upravit sociální politiku v nějaké větší míře?

    Jde mi o rozšíření těchto pravomocí, i když je to napůl sci-fi.

    @Mordemy

    Tak ještě jednou. Je obrovský (pro někoho nepřekonatelný) rozdíl mezi stěhováním o 200 nebo o 2000km.

  10. 10 v6ak říká v čase 20.47 dne Leden 24th, 2012:

    Taky jsem o něčem takovém přemýšlel, ale nešel jsem až tak daleko. Moje konzervativnější představa by byla, že by se zvýšily pravomoci města (a případně nějakého jeho spravovaného okolí). Určitě by se do toho zahrnulo nejen, jak přerozdělovat, ale kolik přerozdělovat. Tady je moje představa celkem konzervativní a nastavená tak, aby si našla co nejméně nepřátel. Místo toho, aby stát vybíral Y% daň, si bude město moci vybrat sazbu X % až Y %. Sazba by tedy byla nejvýše stejná jako dnes, ale města by ji mohla snížit. Pokud se ptáte, proč by ta daň měla spodní hranici stahovenou státem, pak je to proto, že by se daň dělila na dvě části – tu pro stát a tu pro město.

    Taky jsem přemýšlel o reformě patentového systému v tomto duchu. Možná se o tom někdy rozepíšu.

    Jinak tato konkurence měst trochu konkuruje anarchokapitalismu.

  11. 11 vojta říká v čase 0.46 dne Leden 25th, 2012:

    Reaguju na to stehovani. Zijeme snad ve vzduchoprazdnu? Existuji veci jako rodina, domov, koreny. Existuji i lide, kteri NECHTEJI nikam jezdit, ale zajistit, aby se jim na konkretnim miste zilo stejne nebo lepe nez kdysi. Kdyz se stehuju v ramci USA, je to preci jen jazykove i kulturne homogenni prostredi, coz Evropa neni. Uz vidim jak vsichni meni sve tradice a zvyky kvuli tomu, ze budou o 2000 km dal vydelavat o par korun vic nebo tam nebude ten osklivej pan z televize. Cela problematika pristehovalectvi je nasledkem. Samozrejme bojuju za svobodu cestovat a pracovat kdekoliv po svete, ale toto neni reseni, jen utek.

  12. 12 Mordemy říká v čase 16.38 dne Leden 25th, 2012:

    Tak ještě teda k tomu stěhování:

    Reagoval jsem na to, o čem byl článek: O větší konkurenci mezi dvěma místy, která by podle Jacka měla vést k tomu, že by se lidé stěhovali za lepším. Jádro sdělení u Jackova článku je podle mě zhruba následující:
    „Zajistěte konkurenci mezi městy skrze možnost tvorby vlastní legislativy a lidé se budou stěhovat ze lepším.“ Zároveň však je v článku zmíněno to, že by bylo fajn, kdyby zase začala fungovat konkurence mezi státy (ergo Jack si myslí, že konkurence není). Jack píše „Má člověk zakládat firmu, kde budou nízké daně, logická, přehledná a nebuzerující legislativa nebo v Česku? Co si asi tak vybere?“ – z toho mi jasně vyplývá, že kdyby zakládal firmu a fungovala konkurence mezi státy (která však podle mě funguje), tak si vybere zřejmě jiný stát, než ČR.

    Ano, rozdíl mezi přestěhováním se ze Lhoty do Prahy anebo z Prahy do NY samozřejmě je. Princip (!) je však totožný, výhody a nevýhody z toho plynoucí jsou (!) principielně totožné také. Jen je to prostě celé o něco vyšší level a ano, pro někoho je právě ten vyšší level překážkou.

    Ale každopádně tvrdím, že lidé, kteří jsou schopni zpřetrhat vazby s lidmi ze Lhotky a odjet na druhý konec republiky, jsou principielně stejně tak schopní odjet na druhý konec světa a už to třeba i udělali nebo se k tomu chystají.

    A proč to píšu: Konkrétně na tomhle blogu Jack neustále nadává na systém a to, jakej strašnej shit je EU, jaký totální kreténi sedí v Bruselu a jak debilní jsou komentáře na idnesu. Se vším tímhle samozřejmě souhlas. Ale otázkou je, co s tím teda dělat? Anebo jinak: Má vůbec smysl se s tím něco snažit dělat?

    Evropa (a s ní ČR) jde do prdele. Víme to všichni. Smiling Jack to tu velmi trefně popisuje každou chvíli. Vtip je v tom, že tenhle směr neotočíme ani my, ani pánové v Bruselu ani president USA. Bude to zřejmě jen a jen horší.
    Jsme mladý, máme možnost vypadnout. Můžeme se zvednout a na tenhle shit stát se vysrat a zbytek života prožít někde, kde se nám bude dýchat líp. Anebo lze zůstat a dál lamentovat nad tím, jak je to všechno na hovno… a bokem se vymlouvat na to, že nechci zpřetrhat přátelské / pracovní / rodinné či jiné vazby. Oukej fajn. Máte rádi ČR? Líbí se vám ve Lhotě? No problem, ale to se asi budete muset smířit s tím, že jde Lhotka (a s ní celá Evropa) do sraček a vy to opravdu, ale opravdu nijak neovlivníte.
    (prostě jak kdysi řekl Elvis: „When things go wrong, dont go with them.“)

    Abych skončil nějak pozitivně: Ta situace je zkrátka mnohem lepší, než třeba v případě mobilních operátorů: Lidi pořád nadávaj, že T-Mobile/Vodafone/O2 jsou neschopný, dementní, nepolepšitelní, etc., ale zároveň roky zůstávají u stejného operátora. Přirozeně proto, že vědí, že všechno je to jedna verbež, mají spolu dohodnutej kartel a v ČR tím pádem není moc na výběr a ať jeden nebo druhej operátor, je to pořád prašť jak uhoď. Takže ne, nemá smysl měnit mobilního operátora. Ale má smysl se přestěhovat do jiný země, protože ano, země si konkurují! A stoprocentně to všude není jako v ČR (nebo v Evropě).

    Jít 2000 km do pryč určitě má svoje rizika. A určitě to není lehký. Ale alternativa je pouze jedna. Zůstat tady, dál sledovat, jak se to celý řítí do propasti, a sem tam si na to zanadávat.

  13. 13 Smiling Jack říká v čase 19.52 dne Leden 25th, 2012:

    @Mordemy

    Hele, sem se píšou komentáře, ne články :-D

    Ač s něčím souhlasím, s něčím ne, po dlouhý době velice dobrej komentář! Díky za něj.

  14. 14 vojta říká v čase 0.28 dne Leden 26th, 2012:

    Diky za reakci. Podle me to vidis az moc negativne. Jsou tu preci i lide, kteri jen nenadavaji, ale aktine se snazi neco zmenit. Kdyz budou takovi lide utikat ze zeme do zeme, v prdeli nakonec budeme vsichni :-) . Je potreba se tomi postavit. Chapu, jak to myslis, ale verim tomu, ze lide casem dostanou rozum. Vsak uz i fakt, ze se o tech negativnich vecech mluvi, je dobrym znamenim. Btw, kam bych tedy mel jet? :-)

  15. 15 Mordemy říká v čase 8.14 dne Leden 26th, 2012:

    @vojta: Jenomže přesně tohle je ten (hojně rozšířenej) nesmysl, kterýho se je potřeba naopak pustit.

    Systém nezměníš. Ani ty, ani já, a kupodivu ani ti lidé, kteří ho tvoří. I ti „nahoře“ se jen vezou na „vlně“. Systém funguje jako řeka – někam to celý směřuje (v současnosti do háje) a házením kamenů do řeky její tok neovlivníš.

    (tohle je důležitý i pro toho @Jacka, když už tu o tom má celej blog)
    Vtip je v tom, že systém se tě snaží přesvědčit, že má smysl se jím zabývat. Kupříkladu to, že jdeš k volbám a hodíš papírek do volební urny, má za cíl vytvořit v tobě zdání toho, že něco ovlivňuješ – že máš moc s něčím pohnout. Jenomže nemáš. Rozhodně ne s ničím podstatným. Dnes je přece úplně jedno, jestli sedí ve vládě ODS, ČSSD, VV nebo TOP09. Dnes a denně se můžeš ve zprávách přesvědčit, že je to jedna verbež. Svojí volbou prostě nemůžeš změnit nic podstatnýho. Stranu Svobodných do vlády nikdy nedostaneš a jestli a pokud se tam dostanou, buď je okamžitě vyštípou (vyrobí se skandál třeba na Macha) anebo se Svobodní začlení a stanou se součástí systému, aby v něm mohli přežít (zkorumpují se).
    Nakonec i to, jestli je DPH 15% nebo 20% není nic jinýho, než mediální hraní si s čísly. Něco, na čem přece v životě nemůže doopravdy záležet.

    To tvoje „Je potřeba se tomu postavit.“ je pouze následek indoktrinace systémovou ideologií, která se tě snaží přesvědčit, že tu existuje cosi jako možnost volby v rámci systému. Je to ta samá ideologie, kterou kritizuje celej tenhle blog. Ona ta možnost volby tady opravdu je! Ale není to volba typu „Mám volit Paroubka nebo Topolánka?“ – to je pouze volba iluzivní.

    Ne, není potřeba se tomu postavit. Je potřeba se s tím buď smířit (což v zásadě nelze, pokud v tom žiješ) nebo toho nebýt součástí.

    To poslední, o co by se měl člověk ve svým životě zajímat je, jakej kde sedí panák. To je něco naprosto nepodstatnýho. V životě jsou mnohem důležitější věci, o který je potřeba se postarat.

    „…aktine se snazi neco zmenit“ – nelze. Neexistuje způsob, jak pohnout se systémem. Nelze změnit nic podstatnýho.

    Co je podstatný, tenhle přístup není fatalismus, není to pasivita a není to rezignace. Je to přesně naopak! Pouze ve chvíli, kdy se člověk přestane patlat v hovnech, může se začít zabývat něčím jiný, než sračkama. Hovna zkrátka zůstanou hovny. Teprve když se jich pustíme, tak máme konečně možnost dělat ještě něco jinýho, než si furt jen umejvat ruce.

    (osobně odjíždím během maximálně pár let do Brazílie)

  16. 16 v6ak říká v čase 11.23 dne Leden 26th, 2012:

    Mordemy: Hlavní problém vidím v 5% hranici. Překonat tuto hranici je velmi těžké bez někoho, kdo tu stranu zafinancuje (spolu s nějakým závazkem). Co s tím jde dělat? Je potřeba se nebát volit strany pod 5 %. Je potřeba o tom taky přesvědčit další lidi. Není to snadné, ale není to IMHO nemožné.

  17. 17 Jak nefunguje svět | Mordemy říká v čase 17.32 dne Únor 11th, 2012:

    [...] dalo předejít a jak by se dalo pádu zabránit, nebudu hloubat nad tím, jak by to mohlo být jinak, ale prostě se přestěhuju z Evropy. Anebo se teda připravím na to, co přijde, když se [...]


Okomentuj: